Kompensationen för privat kopiering (den s.k. kompensationsavgiften) är en ersättning som grundar sig på ett EU-direktiv och lagen och den betalas till upphovspersoner inom den kreativa branschen för att varje medborgare ska få kopiera och lagra verk för eget bruk.
I Finland betalas kompensationen ur statsbudgeten och redovisas till upphovspersoner inom den kreativa branschen, dvs. exempelvis skådespelare, regissörer, musiker, tonsättare och textförfattare, både direkt och kollektivt genom stöd från centren för kulturfrämjande.
Den giljotinering som nu föreslås, en minskning från 11 miljoner till 5,5 miljoner, är enligt branschaktörerna både skadlig och omotiverad.
”Nedskärningen skulle skada konstnärerna och kulturbranschen på två sätt: den skulle minska kompensationerna som betalas till konstnärer och producenter via upphovsrättsorganisationerna med 50 % och i samma förhållande minska anslagen för centren för kulturfrämjande, dvs. anslagen för Centret för musikfrämjande MES, Centralen för audiovisuell kultur AVEK och Centret för främjande av visuell konst VISEK”, säger Tommi Saarikivi, vd för Centret för musikfrämjande och även själv känd som musiker.
Följderna skulle drabba hela Finland
Förutom att drabba enskilda aktörer inom de kreativa branscherna skulle nedskärningen ha dramatiska följder för kulturexporten och landskapens livskraft.
”Under årens lopp har man med kompensationen stött skapandet av över 3 100 filmer eller andra audiovisuella verk samt produktionen av 10 000 inhemska musikevenemang i över 200 kommuner. Stödet vi delar ut skapar förutom ny kultur även arbetsplatser och skatteintäkter för staten, som i och med nedskärningen skulle utebli. Nedskärningens följdverkningar skulle också märkas i varje landskap i Finland, i och med att musik- och filmevenemang som är viktiga för livskraften inte skulle arrangeras”, säger Ulla Simonen, direktör för AVEK och före detta filmproducent.
Med kompensationsmedlen har man stött ett stort antal framgångsrika verk inom musiken, av-branschen och de visuella konstområdena som sedan har exporterats.
”Stöden som beviljas av MES har haft en viktig roll i möjliggörandet av nya öppningar under min karriär som artist. Det är viktigt att bevara denna möjlighet även för framtida musiker”, säger den internationellt framgångsrika bluesgitarristen, sångaren, låtskrivaren och företagaren Erja Lyytinen.
”Stödet från AVEK har varit avgörande med tanke på helhetsfinansieringen av audiovisuella verk. Filmer finansieras från flera olika källor och för att komma till produktionsskedet krävs det samarbete av flera parter. Genom stödet åstadkommer man förutom tilltalande verk med exportpotential även arbete och ekonomisk verksamhet inom branschen”, säger filmregissören Virpi Suutari.
En orättvis och omotiverad nedskärning
Kompensationen för privat kopiering grundar sig på ett EU-direktiv, enligt vilket ersättningen till upphovspersonerna för den skada kopieringen orsakar ska vara rättvis (”fair compensation”).
Enligt upphovsrättslagen fastställs kompensationen årligen på basis av en utredning om enskild framställning av exemplar och om hur allmän sådan framställning är. Ersättningsnivån har fastställts senast 2023, och kopieringen och den skada den orsakar har inte nämnvärt ändrats sedan dess. Utredningar som undervisnings- och kulturministeriet beställt visar att kopieringsmängden har stannat ungefär på samma nivå sedan 2017.
Under den digitala tiden har kopieringen alltså inte försvunnit, utan dess ekonomiska betydelse har tvärtom ökat, eftersom man i stället för handel med fysiska produkter har övergått till handel med lagrings- och streamingrättigheter. Enligt en utredning som Taloustutkimus gjorde redan år 2017 uppgår skadan som den privata kopieringen orsakar den kreativa branschen till 32-44 miljoner euro.
”Trots att även den tidigare kompensationsnivån på 11 miljoner euro ersatte endast 25-35 procent av den skada som kopieringen orsakar, så var förslaget från regeringens ramförhandling att anslaget nu skärs ned till endast 5,5 miljoner euro. Kompensationsavgiften är dock en lagstadgad metod som staten medvetet valt för att kompensera rättsinnehavarna för konkreta ekonomiska förluster. Nedskärningen som föreslås i ramförhandlingarna är inte på något sätt rättvis eller motiverad”, säger Tommi Saarikivi.
Läs mer om de juridiska grunderna (på finska) för kompensationen.
Mer information
Tommi Saarikivi
Verkställande direktör, Stiftelsen för musikfrämjande MES
tommi.saarikivi(a)mes.fi
040 153 1415
Ulla Simonen
Direktör, Centralen för audiovisuell mediekultur AVEK
ulla.simonen(a)avek.kopiosto.fi
044 790 0344
Intervjuförfrågningar till artisterna
Erja Lyytinen
Bluesgitarrist, sångare och låtskrivare, MES:s stödtagare
Informatör Katja Toivanen,
0407011686
Virpi Suutari
Filmregissör, AVEK:s stödtagare
virpi.suutari(a)gmail.com
050 336 5771
Älä anna kulttuurin kadota-kampanjen samordnas av Luovan työn tekijät ja yrittäjät – Luovat ry, dess 14 medlemsorganisationer samt ett stort antal andra organisationer och yrkespersoner inom kulturbranschen. Kampanjens innehåll sprids i sociala medier under sommaren. Läs mer om kompensationen för privat kopiering och kampanjen på Luovat ry:s webbplats (på finska).