För ett program kan ersättningar betalas ut utifrån olika ersättningstyper. Nedan förklaras kort hur respektive ersättningstyp ackumuleras och vem de betalas till.
Kompensation för privat kopiering
Kompensation för privat kopiering är en ersättning till upphovsmän och utövande konstnärer för att konsumenterna ska få spela in tv-program för eget bruk.
Kopiosto betalar ut ersättningar för privat kopiering för de mest inspelade programmen i de fritt tillgängliga kanalerna (de 2 000 mest inspelade programmen/månad).
Ersättningarna betalas till anställda på sändningsbolaget (Yle och MTV) och/eller av-upphovsmän som arbetar som frilansare.
Ersättning för nätlagring
Till upphovsmän och utövande artister betalas ersättningar för tjänster för nätlagring, i vilka konsumenten kan spela in program som sänds i de fritt tillgängliga inhemska tv-kanalerna. Kopiosto beviljar operatörer som erbjuder tjänster för nätlagring licens för av-upphovsmännens och de utövande artisternas räkning.
Ersättningar ackumuleras för de mest inspelade programmen på de fritt tillgängliga kanalerna (de 2 000 mest inspelade programmen/månad).
Ersättningar betalas till anställda på sändningsbolaget (Yle och MTV) och/eller av-upphovsmän som arbetar som frilansare.
Ersättning för inspelning i undervisningssyfte
Skolor får med Kopiostos licens spela in inhemska och utländska program som sänds i Yle och MTV.
I denna ersättning ingår inte undervisningsprogram, filmer avsedda för biografer eller videodistribution, tävlings- och underhållningsprogram, realityprogram, musikvideos eller estradprogram.
Via Kopiosto betalas personliga ersättningar ut till frilansare.
Andelen av ersättningarna för inspelning i undervisningssyfte för rättsinnehavare som arbetat för Yle och MTV överförs till Utbildningsfonden KOURA, varifrån fast anställda på sändningsbolagen kan ansöka om understöd.
Ersättning för program på Yle Arenan
Ersättningar för användning i undervisningssyfte betalas även för inhemska och utländska program på Yle Arenan.
Undervisningsprogram, filmer avsedda för biografer eller videodistribution, musikvideos eller repriser av program på Yle Arenan som sent samma år omfattas inte av ersättningen.
Ersättningen betalas till frilansare.
Ersättning för program på TV Finland
Yles tv-program sänds även i Stockholmsområdet i kanalen TV Finland, där utvalda inhemska program som har sänts i Yles kanaler visas.
Utövande konstnärer, till exempel skådespelare, har rätt till ersättningar för dessa program när de sänds direkt. Ersättningen betalas till frilansare.
Ersättning för användning på institutioner
På institutioner, till exempel sjukhus, ålderdomshem, fängelser, daghem och ambassader, kan inspelningar av tv- och radioprogram som har köpts via Yles inspelningsförsäljning visas. Ersättningen betalas till frilansare.
Ersättning för användning på bibliotek
Kommunernas bibliotek skaffar och lånar till sina kunder ut inspelningar av tv- och radioprogram som Yles inspelningsförsäljning förmedlar. Ersättningen betalas till frilansare.
Ersättning för distribution i nordiska kabelnät
Distribution av lokala offentliga kanaler i Sverige, Norge och Danmark, i vilken finländska program ingår. Utövande konstnärer, till exempel skådespelare, har rätt till ersättningar för dessa program när de sänds direkt. Ersättningarna betalas till anställda på sändningsbolaget (Yle och MTV) och frilansare.
Övriga redovisningstjänster som Kopiosto erbjuder
Reprisersättningar för journalister
Finlands Journalistförbund och Rundradion har avtalat om reprisersättningar för radio- och tv-program producerade av frilansjournalister. Ersättningar ackumuleras för program som har producerats före 2010 inom Yhtyneet-avtalet. Av Rundradion får Kopiosto information om de program som har sänts i repris och som ackumulerar denna ersättning.
Ersättningar för gamla sändningar i Yle Arenan av Fackförbundet för teater och media Finland Teme
Fackförbundet för teater och media Finland (Teme) och Rundradion har avtalat om ersättningar för minst fem år gamla dramaprogram i tv och radio som är Yles egen produktion och finns i Yle Arenan. Ersättningar betalas till regissörer, scenografer, kostymörer, dansare och koreografer som arbetar som frilansare.
Av Rundradion får Kopiosto information om de program som ackumulerar ersättning. Upphovsmannen behöver inte vara medlem i Teme för att få dessa ersättningar.
Upphovsrättsersättningar för tv-program delas ut utifrån de redovisningsprinciper som Kopiostos medlemsorganisationer årligen fastställer.
Redovisningen av upphovsrättsersättningar utgår ifrån en rättvis och lika behandling av ersättningsmottagarna. Ersättningar betalas inte för reklaminslag, informationsinslag, korta nyhetssändningar, chattprogram eller programpuffar.
På ersättningsbeloppet som betalas för ett program inverkar följande faktorer:
- Speltid. För längre program betalas högre ersättningar i samma proportion. Reklaminslag räknas inte med i den totala speltiden.
- Kreativitet (se typer av tv-program och gruppindelningstabellen nedan). När flera upphovsmän till skapande arbete inom olika branscher har deltagit i framställningen av ett program, till exempel en film, är det kreativa bidraget till programmet stort. Till dylika programtyper delas ut mera ersättningar som beräknas med hjälp av en upphovsrättskoefficient. Upphovsrättskoefficienterna för samtliga programtyper finns i gruppindelningstabellen.
- Sammansättning (se gruppindelningstabellen nedan). Storleken på enskilda upphovsmäns och utövande artisters kreativa bidrag varierar. En del upphovsmän eller utövande artister påverkar programmets hela innehåll, till exempel en regissör regisserar hela programmet, medan till exempel en grafikers insats bara syns i vissa delar av programmet. Andelarna som fördelar sig på de olika upphovsmännen till programmet finns i gruppindelningstabellen.
- Användning (se tv-programmens användningsintensitet nedan). Faktisk användning av programmet eller programtypen (inspelning, förevisning eller utlåning). Användningen framgår av antingen en rapport som användaren, till exempel ett bibliotek, har utarbetat eller en användningsundersökning.
- Kanalkoefficient (se tv-programmens kanalkoefficienter nedan). Kanalkoefficienten beaktar hur många tv-program hushållen eller lärarna har spelat in från varje tv-kanal. Ersättningarna viktas enligt denna faktor för att ersättningarna ska kunna riktas ännu mer exakt till de program som i verkligheten spelas in.
Indelning av tv-program i olika programtyper
För varje program som har sänts i tv och får ersättningar fastställs en viss programtyp enligt Kopiostos indelning. Programtyperna är:
NYHETER (UUT) Huvudnyhetssändningar och nyhetssändningar med ett tema, med undantag av telegramnyheter. T.ex. nyhetssändningar, ekonomi-, kultur-, sport- och nöjesnyheter.
EVENEMANGSREGISTRERINGAR (TAP) Registreringarna görs på villkoren för evenemanget som ska filmas och i regel under rådande förhållanden. T.ex. idrottstävlingar, fester och parader, gudstjänster och riksdagens sessioner.
TÄVLINGS- OCH UNDERHÅLLNINGSPROGRAM (AVI) Programmen baserar sig vanligen på ett färdigt format. Realityprogram, där fokus ligger på själva tävlingen. T.ex. frågesporter, spel och lekar.
VERKLIGHETS-TV (TTV) Realityprogram som följer en persons/flera personers verkliga liv eller realityprogram i tävlingsform, där man följer samma grupp under en hel säsong och programmet baserar sig på spänningarna mellan deltagarna.
DISKUSSIONS- OCH MAGASINPROGRAM (KEM) Diskussionsprogram grundar sig på ett samtal mellan två eller flera personer. Magasinprogram består av olika delar och bygger ofta på olika inlägg. T.ex. diskussions- och magasinprogram, magasinprogram för barn och sportsammanfattningar.
DELVIS DRAMATISERADE PROGRAM (DRO) Dokumentärer som innehåller dramatiserade avsnitt, men ändå med fokus på faktaavsnitten. Dramatiserade dokumentärer. T.ex. en del språkprogram och undervisningsprogram, dramatiserade dokumentärprogram, animerade barnprogram med en lärdom och/eller sensmoral.
REPORTAGE OCH DOKUMENTÄRER (RED) Programmen grundar sig på uppträdarens eller reporterns tal och/eller intervjuer. Angreppssättet är faktabaserat och ett journalistiskt manuskript finns som grund. T.ex. reportage, porträtt, faktaprogram med varierande berättarform och reseprogram.
ESTRADPROGRAM (EST) Mångsidiga program utvecklade för eller anpassade till tv. T.ex. konsertinspelningar, varietéföreställningar och revyer, prisutdelningar och operor.
SKETCHPROGRAM OCH DAGSSERIER (SDR) Program med manuskript och i serieformat som är uppbyggda kring samma idé och oftast framställs i samma miljö. T.ex. sketcher och sketchserier, dagliga dramaserier, comedy panel-program, stand up- och improvisationsprogram.
ÖVRIG FIKTION (ANI, DOK, ELK, ELO, MUV) Enskilda program, tv-filmer och -dramer med manuskript, även så kallade säsongsserier med flera avsnitt, alla animationer, dokumentärer och långfilmer producerade för filmduken.
Gruppindelningstabell
I gruppindelningstabellen ser du hur ersättningen för programmet fördelas mellan de olika upphovsmännen till programmet. Om ett program har flera upphovsmän som hör till samma grupp (till exempel två manusförfattare) fördelar sig andelen som betalas ut ytterligare mellan dessa. Upphovsrättskoefficienten som har fastställts för en programtyp anges efter programtypen i kolumnen till vänster i tabellen.
Gruppdelningsandel och upphovsrätskoefficienter år 2020
Programtyp: koefficient | Manuskript | Regi | Kuvaus | Klippning | Scenografi | Kostymdesign | Illustration | Skådespelarkonst, dans | Musik | Referat | Översättning | Ljuddesign |
Nyheter (UUT): 0.5 |
60 % | 20 % | 10 % | 5 % | 5 % | (2 %) | ||||||
Evenemangsregistreringar(TAP): 0.5 | 25 % | 45 % | 20 % | (3 %) | (5 %) | 10 % | (2 %) | |||||
Tävlings- och underhållningsprogram (AVI): 0.5 | 55 % | 15 % | 10 % | (2 %) | 10 % | (4 %) | (7 %) | 10 % | (12 %) | |||
Verklighets-tv (TTV): 0.5 |
50 % | 20 % | 15 % | 9 % | (10 %) | (4 %) | (7 %) | 6 % | (12 %) | |||
Diskussions- och magasinprogram (KEM): 1.5 | 55 % | 31 % | 5 % | (2 %) | 4 % | (3 %) | (10 %) | (10 %) | 5 % | (12 %) | ||
Delvis dramatiserade program (DRO): 2.5 |
53 % | 30 % | 6 % | 3 % | 3 % | (2 %) | (4 %) | (10 %) | (7 %) | 5 % | (10 %) | (2 %) |
Reportage och dokumentärer (RED): 3 | 50 % | 35 % | 10 % | 5 % | (2 %) | (2 %) | (2 %) | (10 %) | (7 %) | (2 %) | (12 %) | |
Estradprogram (EST): 4 |
15 % | 10 % | 5 % | (2 %) | 4 % | (3 %) | (1 %) | (30 %) | 66 % | (2 %) | (3 %) | (2 %) |
Sketchprogram och dagsserier (SDR): 6 |
24 % | 18 % | 7 % | 3 % | 4 % | 3 % | (2 %) | 35 % | 9 % | (1 %) | (4 %) | (2 %) |
Animationer (ANI): 9 |
21 % | 21 %* | (5 %) | 4 % | (6 %) | 30 % | (25 %) | 12 % | (1 %) | (6 %) | 12 % | |
Dokumentärer (DOK): 9 |
37,5 % | 37,5 % | 15 % | 10 % | (2 %) | (10 %) | (9 %) | (1 %) | (4 %) | 2 % | ||
Musikvideos (MUV): 9 |
5 % | 25 % | 5 % | 5 % | (3 %) | (2 %) | (10 %) | (3 %) | 60 % | |||
Övrig fiktion (ELK, ELO): 9 |
17 % | 24 % | 5 % | 3 % | 4 % | 3 % | (2 %) | 35 % | 9 % | (1 %) | (3 %) | 2 % |
*) 2 % för regi av dubbing i animation
TV-programmens användningsintensitet
Vid beräkning av ersättningar för inspelningar i undervisningssyfte (OPKO) används användningsintensitet. Den grundar sig på en mätning av ett utomstående forskningsinstitut om hur ofta olika programtyper spelas in i hushållen och skolorna. Ersättningarna är i fråga om denna typs ersättning kompensation för inspelning, inte för förevisning. Mätningsresultaten ställs i förhållande till programmens sändningsfrekvens varvid man får fram programtypernas relativa popularitet i förhållande till varandra.
Programtyp | OPKO |
Tävlings- och underhållningsprogram (AVI) | 0 |
Verklighets-tv (TTV) | 0 |
Evenemangsregistreringar (TAP) | 0,26 |
Nyheter (UUT) | 0,17 |
Diskussions- och magasinprogram (KEM) | 0,41 |
Reportage och dokumentärer (RED) | 2,98 |
Delvis dramatiserade program (DRO) | 2,98 |
Dokumenttielokuvat (DOK) | 14,81 |
Musikvideos (MUV) | 0 |
Estradprogram (EST) | 0 |
Sketchprogram och dramaserier (SDR) | 0,22 |
Animationer (ANI) | 0,41 |
Övrig fiktion (ELK) | 0,46 |
Filmer (ELO) | 0 |
Televisionsprogrammens kanalkoefficienter
Kanalkoefficienten tar fasta på hur många TV-program lärarna har spelat in från respektive TV-kanal. Ersättningarna viktas enligt denna faktor för att ersättningarna ska kunna riktas ännu mer exakt till de program som i verkligheten spelas in.
Kanaler | OPKO |
Yle TV1 | 0,64 |
Yle TV2 | 0,41 |
Yle Teema | 0,48 |
Yle Fem | 0,48 |
MTV3 | 0,13 |
(uppdaterat 8.9.2020)