Från webben kopieras mest bilder och undervisningsmaterial
Enligt en utredning som gjorts av Kopiosto och Utbildningsstyrelsen har kopieringen av webbmaterial och tryckta publikationer minskat inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen jämfört med den föregående utredningen, som gjordes 2018. I utredningen har man inte undersökt orsakerna till minskningen av kopieringsmängden, men en sannolik förklaring är att antalet barn i åldern 0–6 år har minskat.
Mängden som kopieras är dock fortfarande betydande: enligt uppskattningen kopierar man och skriver ut 56,3 miljoner sidor webbmaterial och 11 miljoner sidor från tryckta publikationer under årets lopp. Detta innebär att en anställd inom småbarnspedagogiken kopierar webbmaterial i genomsnitt 18 gånger per år och tryckt material 9 gånger per år. I utredningen från 2018 var motsvarande siffror 25 och 14. Materialen kopieras förutom till barnen även till kolleger eller för annat eget arbetsbruk.
Från webben kopieras och skrivs det ut mest bilder och olika undervisningsmaterial, såsom färgläggningsuppgifter, lekanvisningar, spelplaner och kort för emotionella färdigheter. De vanligaste källorna var olika organisationers eller förbunds webbplatser, innehållsdelningstjänster och bildbanker. Enligt utredningen hade över hälften av deltagarna skrivit ut materialet på papper och 41 % av deltagarna hade gjort en digital kopia av materialet, till exempel genom att ladda ned en fil, ta en skärmdump eller genom att kopiera och foga det till eget material.
Från tryckta publikationer hade man kopierat eller skannat mest utdrag ur uppgiftsböcker, lärarhandböcker eller färgläggningsböcker. Av deltagarna meddelade 89 % att de kopierat genom fotokopiering, medan 11 % hade skannat eller fotograferat material.
Barnens Arena är den mest använda streamingtjänsten
Enligt utredningen hade användningen av audiovisuellt innehåll ökat inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen. Av-innehåll visades över 530 000 gånger under året, medan motsvarande siffra i utredningen från 2018 var ca 440 000. Det innebär att en anställd inom småbarnspedagogiken har visat tv-program och filmer i genomsnitt 13 gånger under året, medan motsvarande siffra i utredningen från 2018 var 10 gånger. Sparandet av innehåll har varit obetydligt redan tidigare, och det har minskat ytterligare.
”Systematisk och målinriktad användning av audiovisuellt innehåll är viktigt inom småbarnspedagogiken. Dessa innehåll bör stödja barngruppens pedagogiska verksamhet och vara i linje med grunderna för planen för småbarnspedagogik och den lokala planen för småbarnspedagogik. När man utnyttjar funktionella arbetsmetoder tillsammans med audiovisuellt innehåll så stöder man barnens mångsidiga sätt att lära sig”, säger undervisningsrådet Heidi Sairanen.
I småbarnspedagogiken visar man oftast barn- och ungdomsprogram, animationer och undervisningsprogram från Barnens Arena, YouTube och Yle Arenan.
”Det är viktigt att diskutera med barnen om frågor och funderingar som ljud- och bildmaterialet ger upphov till. Vi rekommenderar inte att barnen använder dessa innehåll ensamma i småbarnspedagogiken eller att de används enbart som underhållning i bakgrunden. Undervisningsprogrammen i Barnens Arena baserar sig på grunderna för planen för småbarnspedagogik, så de stöder exempelvis språk- och matematikinlärningen. Därtill beaktar programmen på ett bra sätt språkdiversiteten, såsom teckenspråk”, säger undervisningsrådet Kati Costiander.
Reformen av upphovsrättslagen och utvidgningen av licenserna har underlättat användningen av verk
Kopiosto använder utredningen vid utvecklingen av upphovsrättslicenserna och fastställandet och fördelningen av upphovsrättsersättningarna till upphovspersoner och andra rättsinnehavare. Utbildningsstyrelsen har skaffat kopieringslicens och användningstillstånd för tv-program från Kopiosto för alla enheter inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen.
I och med 2023 års reform av upphovsrättslagen och utvidgningen av användningslicenserna är det nu lättare än tidigare att använda verk inom småbarnspedagogik och annan undervisning. Med kopieringslicensen får man kopiera och skriva ut exempelvis bilder, noter, sångtexter och utdrag ur böcker, tidningar och webbplatser. Det är bra att komma ihåg att kopiering av uppgiftsböcker dock inte omfattas av licensen.
Med användningslicensen för tv-program får man visa och spela in inhemska och utländska tv-program, med undantag av filmer. Program får visas från Yles och MTV3:s kanaler, Yle Arenan, Levande arkivet och avgiftsfria MTV Katsomo samt spelas in från Yles och MTV3:s kanaler.
”Licenserna är mer täckande än tidigare och beaktar bättre moderna sätt att använda verk. Även den uppdaterade upphovsrättslagen underlättar användningen av verk. Nu kan man visa utdrag ur videor som finns på webben och i sociala medier för att åskådliggöra undervisningen, och en kort video kan visas i sin helhet”, säger Kopiostos direktör för juridiska ärenden Kirsi Salmela.
Hösten 2023 sammanställde Kopiosto och Utbildningsstyrelsen anvisningar för användningen av verk i undervisningen på webbplatsen Kopiraittila, som upprätthålls av Kopiosto. Den ger upphovsrättsinformation och undervisningsmaterial för inlärning av och undervisning i upphovsrättfrågor. Det har också gjorts en infotavla av anvisningarna, där man snabbt kan kontrollera hur man får använda verk i undervisningen.
Våren 2023 genomförde Kopiosto och Utbildningsstyrelsen en enkät som kartlade användningen av verk som en webbaserad undersökning. Enkäten besvarades av 1 424 anställda och daghemsföreståndare vid kommunala daghem. Svaren kom från alla kommuner i Finland och man kunde svara på enkäten på finska och svenska. Undersökningens statistiska analys gjordes av konsulten Tapio Nummi / Stat For You.