”Kreativt arbete ger förutom cirka 8 miljarder euro per år även glädje, välbefinnande och nya idéer till Finland. Dessutom är det en globalt erkänd tillväxtbransch som inte kan ersättas ens av en robot. Ändå ska man i framtiden skära tiotals miljoner från de kreativa branscherna i Finland. Man skär, även om man borde och det skulle löna sig att investera. Vi som har undertecknat förstår inte detta. Det här är vad vi vill ändra”, säger yrkandet i kampanjen.
Upphovsrättsdagen, dvs. kampanjen som går under paraplyet ©-DAY, publicerar under maj månad fakta som gör att man stannar upp*):
- De kreativa branscherna är en mycket större sysselsättare än till exempel skogsindustrin, den kemiska industrin eller el- och elektronikindustrin.
- De kreativa branschernas andel av BNP är av samma storleksordning som elektronikindustrin och högre än till exempel pappersindustrin, hotell- och restaurangbranschen, jordbruket eller textilindustrin.
Även om kampanjen väcker med hjälp av jämförelser är budskapet ändå gemensamt för alla branscher: genom kreativitet och innovation vinner man också inom traditionella näringar.
Kampanjen utmanar också till en landskamp Finland–Sverige. Sveriges systematiska investeringspolitik i de kreativa branscherna har gett resultat: 7,5 % av företagen verkar inom kulturbranschen, jämfört med endast 4,5 % i Finland.
Tiotals aktörer och organisationer inom det kreativa arbetet deltar
De som har undertecknat uppropet i kampanjen är upphovsmän inom kreativt arbete från alla kulturområden. Vilken medborgare som helst kan också stödja uppropet på kampanjens sida https://cday.fi.
Underskrifter och stöduttalanden samlas in i början av juni. På öppningsdagen deltar redan en grupp med många olika typer av upphovsmän. Till exempel Antti Auvinen, Apocalyptica, Mikko Harju, Hannaleena Heiska, Kari Hotakainen, Villu Jaanisoo, Kymppilinja, Mira Luoti, Tommi Läntinen, Heikki Marila, Kimmo Pohjonen, Tuija Rantalainen, Laura Sippola, Virpi Suutari, Jarkko Tontti, Olavi Uusivirta och Erika Vikman deltar.
Eicca Toppinen i Apocalyptica berättar varför han gick med i kampanjen:
”När bandet gör en skiva och åker på turné erbjuder det arbete för tiotals, till och med hundratals personer: musiker, kompositörer, mixningstekniker, yrkesfolk inom teknik, marknadsföring, konstruktion, logistik, transport, hotell- och restaurangbranschen. Det betyder att Finland lever av kreativitet. Nu är det dags att investera, inte göra nedskärningar”, säger Toppinen.
Författaren Kari Hotakainen håller med.
”En författares arbete beskrivs ofta som ett trevligt tidsfördriv, men i verkligheten kräver det stor uthållighet och disciplin. Överhuvudtaget har coronatiden påvisat att arbete inom den kreativa branschen inte anses vara värt mycket, åtminstone betraktas det inte som ett riktigt arbete. Ändå sysselsätter den kreativa branschen människor i Finland på samma sätt som skogsindustrin”, säger Hotakainen.
Bildkonstnären Heikki Marila som deltar i kampanjen, vill påminna om att kulturen är folkets kapital.
”De Kreativa branscherna är indikatorer på samhällets kulturella nivå. Civiliserade länder möts för att upprätthålla kulturellt kapital producerat av skapare i de kreativa branscherna”, konstaterar Marila.
Regissören Virpi Suutari fortsätter på Marilas tankegångar.
”Dokumentärer handlar ofta om viktiga samhälleliga eller historiska ämnen. Förutom en minnesvärd kulturupplevelse ger de information och tankeväckande ämnen. Som filmregissör arbetar jag inte ensam utan med ett omfattande team. Förutom manusförfattare, regissör och klippare, sysselsätter produktionen av en dokumentär mycket annat yrkesfolk inom branschen. Förutom det inneboende värdet spelar kulturen också en viktig roll i till exempel skapandet av arbetsplatser”, säger Suutari.
*) Statistik: Luovat alat Suomen talouden ja työllisyyden vahvistajina-työryhmän raportti (UKM:s publikation 2017:18), Statistikcentralen 2015, 2016 ja 2020, Skogsindustrin rf 2020, Statistikcentralen 2019, Myndigheten för kulturanalys 2016, Eurostat: Cultural trade 2014–2019 och Etla toimialakatsaus 2019.
Förfrågningar:
Sari Siikasalmi, sari.siikasalmi(at)kreab.com, 050 352 1073
Kampanjen anordnas av Tekijänoikeusakatemia ry, dit bl.a. Teosto, Kopiosto, Gramex, Kuvasto och Sanasto hör. Kreab och Helsinki 14 ansvarar för den praktiska planeringen och genomförandet.