Skådespelaren Jaana Saarinen (f. 1955) har i över 50 år arbetat med olika projekt på teaterscener, i filmer och i tv-serier. Sin första filmroll gjorde hon redan 1960 i filmen Plums, sa’ Eemeli, plums! Från tv är hon bäst känd för sin roll som Maarit Salin i tv-serien Salatut elämät. Saarinen har frilansat sedan 2006.
”Jag har fått göra allt det som jag vill göra. Jag har haft tur”, konstaterar skådespelaren. ”Motivationen för arbetet har bara ökat under årens lopp. Jag lär mig hela tiden mer.”
I tv har Saarinen under den senaste tiden kunnat ses bland annat i Nelonens Keisari Aarnio och i MTV3:s dramaserie Ex-onnelliset. För huvudrollen i filmen Äiti (2019) har hon nominerats för en Jussi, men vinnaren tillkännages först vid prisutdelningen, som skjutits upp till hösten på grund av coronaepidemin.
I mars tömde epidemin skådespelarens kalender. Saarinen ser med lugn på situationen. De virtuella föreställningar och evenemang som blivit vanliga under coronatiden kändes ändå inte som hennes grej.
”Det här är en undantagssituation som handlar om större ting. Man ids nu inte klaga så mycket. Nu är det bara så här”, konstaterar hon. ”Jag kan vänta på att livetillställningarna ska börja igen. Om världsläget fortsätter länge måste man kanske tänka om.”
Arbetstiderna och inkomstkällorna varierar inom den kreativa branschen
Enligt Saarinen är arbetstiderna den största skillnaden mellan den kreativa branschen och många andra branscher. När man frilansar kan inkomsterna också komma oregelbundet från många olika källor.
”Vi jobbar alltid när andra är lediga, eftersom vårt arbete är andras fritidsprogram. Men jag känner inte att jag är i någon specialbransch”, funderar Saarinen.
I en tid när kreativt arbete framförs och publiceras via många olika plattformar finns det skäl att fundera över upphovsrätten. I en sådan situation blir det ännu svårare att förstå komplicerade upphovsrättsfrågor.
”Förr fanns det bara tv och film, och i tv:n fanns bara tre eller fyra kanaler. Nu finns det alla möjliga olika plattformar. Men upphovsrättigheterna är väldigt viktiga för oss, som arbetar med oss själva och vars arbete finns kvar på olika plattformar hur länge som helst.”
Titta närmare på de onödiga rädslorna
Saarinen leder också olika utbildningar i exempelvis uppträdande inför publik, kommunikation och kundbetjäning. Improvisationsövningar är ett bra verktyg i utbildningarna. Hon hoppas att hon kan hjälpa människor att övervinna onödig nervositet och rädsla, så att de på ett allmänt plan kan vara modigare i sina liv.
”Människor improviserar varje dag. Även om vi planerar dagens händelser i förväg går ingenting enligt manuset. Varje samtal med en annan människa är improvisation. Men när vi måste framträda tänker vi att vi inte kan”, funderar Saarinen.
Om man lider av scenskräck hjälper det att analysera rädslorna och fundera över orsakerna till dem. Man kan fråga sig vad man egentligen är rädd för och om det ens är sant. Ofta visar det sig att det inte finns några vettiga motiveringar till rädslan, utan det är fråga om hotbilder som vi själva byggt upp.
”Många undrar var de ska göra av händerna, vilket aldrig är ett problem annars! Om man blir torr i munnen ska man dricka vatten. Om man oroar sig för att glömma vad man skulle säga hjälper det att öva och förbereda sig omsorgsfullt. Och om man glömmer något, är det så farligt?” påpekar Saarinen. ”När man framträder bör man vända blicken och tankarna mot publiken och det man pratar om, och inte bara fundera på sin nervositet.”
Efter coronaepidemin hoppas Saarinen kunna återvända till inspelningarna, teaterscenerna och utbildningarna. Just nu ser det ut som att arbetet kommer att fortsätta i slutet av sommaren, men läget är ännu osäkert.
”Jag orkar inspireras av mitt arbete om och om igen.”
Text: Iina Saarinen
Bild: Riitta Supperi