Vem är du?
Anu: Jag heter Anu Kähkönen och är huvudförtroendeperson för programarbetarna vid Yle.
Ismo: Jag heter Ismo Huhtanen och är chef för juridiska ärenden vid Nyhetsmediernas förbund.
Hur ser din bakgrund ut?
Anu: Jag har arbetat vid Rundradion sedan 1994, först som ljudtekniker och därefter som ljuddesigner. Det mesta av mitt jobb har handlat om klassisk musik. Vid sidan av mitt arbete var jag i många år förtroendeperson vid produktionen, tills jag blev vald till huvudförtroendeperson för perioden 2019–2020. I år inledde jag vid årsskiftet min andra period som huvudförtroendeperson.
Ismo: Sedan augusti har jag varit chef för juridiska ärenden vid Nyhetsmediernas förbund, och expert inom Medieförbundet. Jag har lång erfarenhet av förläggarverksamhet och informationsförmedling. Innan jag gick över till Nyhetsmediernas förbund arbetade jag i över 20 år med juristuppgifter inom Sanomakoncernen. Där ansvarade jag under de senaste åren bland annat för koncernens immaterialrättsliga ärenden samt för juridiskt stöd för upphandlingar och medieföretagande i Finland. Dessutom var jag juridisk rådgivare för tidningarnas redaktioner. I nästan 20 år har jag också hållit på med intressebevakning i mediebranschen såväl på EU-nivå som i Finland.
Hur hamnade du i Kopiostos styrelse?
Anu: Jag är RTTL:s representant i Journalistförbundets styrelse, och ordförande för förbundets upphovsrättsutskott. Det blev ett naturligt steg när Anna-Liisa Haavikko lämnade Kopiostos styrelse.
Ismo: Jag företräder nyhets- och tidskriftsmediernas tidningsutgivare i Kopiostos styrelse. Jag tror att min gedigna och mångsidiga erfarenhet av förlagsbranschen och av frågor som gäller upphovsrätt – särskilt i dagens föränderliga digitala värld – bidrog till att jag valdes in. Dessutom har jag företrätt tidningsutgivarnas förbund i en arbetsgrupp som inom Kopiosto har behandlat avtalslicensen för användning av verk för undervisningsändamål. Jag har suttit i arbetsgruppen i nästan 15 år, ända sedan den tillsattes.
Vad tycker du är viktigt i arbetet i styrelsen?
Anu: En viktig aspekt av styrelsearbetet är organisering och planmässighet i verksamheten. Med representanter för många olika organisationer hörs de företräddas röster i styrelsen, vilket innebär att målet med verksamheten är att söka lösningar som kan tillfredsställa alla. I sista hand handlar det ju om att trygga rättigheterna och utkomsterna för dem som jobbar inom de kreativa branscherna.
Ismo: I styrelsearbetet är det viktigt att lyssna till olika synpunkter och eftersträva att genom diskussion styra verksamheten så att alla medlemmars intressen och eventuella bekymmer beaktas jämlikt. Ett centralt inslag i arbetet är att fokusera på det väsentliga, att förstå den kontinuerliga förändring som branschen genomgår, stödja och uppmuntra personalen och utveckla verksamhetsstrategin.
Vilken ställning tror du att upphovsrätten kommer att ha i framtiden?
Anu: Att distributionskanalerna hela tiden blir fler medför utmaningar när det kommer till att trygga upphovsrätten, de befintliga skyddsmetoderna räcker inte nödvändigtvis.
Ismo: För att upphovsrättsskyddet ska stå emot tidens tand i en föränderlig omvärld måste man i olika sammanhang effektivt förmedla betydelsen av skyddet. Till exempel med tanke på medieföretagande är upphovsrätten fortfarande en helt grundläggande form för att skydda och möjliggöra verksamheten.
Hur visade sig de exceptionella omständigheterna under 2020 i ditt arbete? Och bland de rättsinnehavare du företräder?
Anu: I mitt eget arbete har de exceptionella omständigheterna knappt synats. Däremot har inställda arbetstillfällen på grund av coronarestriktionerna drabbat rättsinnehavarnas inkomster, särskilt bland frilansarna.
Ismo: Jag har arbetat på distans sedan mars 2020, förutom under sensommaren. Arbetet förflyttade sig till ett distanskontor i ett förråd i portuppgången i grannhuset och till köksbordet här hemma, mötena blev Teams-möten och kommunikationen har rent allmänt skett i en mängd varierande elektroniska kanaler. När jag i augusti började med mitt nya arbete vid Nyhetsmediernas förbund lärde jag mig förstå hur viktiga aldrig så små sociala möten är på en ny arbetsplats. Också tidningsutgivare och redaktioner har i stor utsträckning gått till att distansarbeta. Det digitala språnget tog utan tvekan fart vid många tidningar. För tidningsutgivarna blev coronaåret 2020 ekonomiskt mycket utmanande. Särskilt försäljningsintäkterna för reklamplats sjönk avsevärt vid dagstidningar och tidskrifter, enligt uppskattningar med hela 100 miljoner euro. I december ansökte och fick en avsevärd del av tidningsutgivarna mediestöd från Transport- och kommunikationsverket. Stödet var litet, den totala summan uppgick till 7,5 miljoner euro.
Får du upphovsrättsersättningar?
Anu: I mitt tidigare jobb som ljudplanerare fick jag det. Arbetet som huvudförtroendeperson vid Rundradion är en heltidsanställning, så i mitt nuvarande jobb får jag inga.
Ismo: Nej, det får jag inte.
Dina hobbyer?
Anu: Min så gott som enda hobby har under de senaste åren varit att studera vid sidan om arbetet. Jag är examensstuderande i förvaltningsvetenskap vid Östra Finlands universitetet. Det lilla jag har av fritid utöver det försöker jag använda till motion och annan avkoppling.
Ismo: Läsning, bildkonst, musik och skrivande. Efter coronan kommer basket och dans igen att ingå bland mina hobbyer.
Vilken kulturupplevelse har berört dig särskilt starkt på sistone och varför?
Anu: Kulturupplevelserna blev synnerligen sparsmakade i fjol. Tidigare gick jag ofta på RSO:s konserter – de blev upplevelser efter att jag slutat som ljuddesigner och blev en i publiken. Under coronaåret har RSO:s strömmade konserter mättat lite av min kulturella hunger.
Ismo: Under det särpräglade coronaåret handlade kulturupplevelserna särskilt om litteratur, musik och bildkonst. Bland de inhemska upplevelserna ingick bland annat Marko Järvikallas debutbok Mihin täällä voi mennä, Tapani Rinnes album Foghorn och Maiju Salmenkivis utställning på ett galleri i höstas. De speglar alla sin tid och glömmer inte det förflutna.
Motto/ordspråk/livsvisdom du lever efter?
Anu: ”Man förlorar inget på att försöka!” Det lönar sig alltså alltid att försöka, även om en uppgift eller sak ter sig omöjlig.
Ismo: Ett budskap som passar i många situationer finns i bildkonstnären Maria Stereos installation: ”Vår vänskap kommer inte att hålla om vi inte ger respons på varandras beteende”.
Intervju: Ria Korkiakangas
Bild på Anu Kähkönen: Henrietta Hassinen
Bild på Ismo Huhtanen: Maria Miklas