Kari Ketonen (f. 1971) har medverkat i många tv-serier och filmer. Han är mest känd för sin roll i filmen Pelikanmannen (Pelikaanimies, 2004) och tv-serien Ketonen & Myllyrinne, som vid Venlagalan 2009 fick pris för bästa komediserie. Under de senaste åren har han setts bland annat som programledare för Hyvät ja huonot uutiset (2017–2018), som Pikku-Mikko i filmserien Napapiirin sankarit samt i rollen som Vladimir Putin i filmen Iron Sky: The Coming Race, som hade premiär i början av året.
Den andra säsongen av komediserien Betrodd man (Luottomies), som Ketonen och Antti Luusuaniemi har skrivit manuskriptet till, nominerades för en månad sedan till en Emmy. Ketonen och Luusuaniemi innehar även huvudrollerna i serien – grannar som i sin vardag ofta råkar ut för pinsamma situationer. Yles Betrodd man är den enda nordiska kandidaten i tävlingen. Emmy-priserna delas ut i New York den 25 november 2019.
”Ursprungligen började jag studera till skådespelare för att jag hade en slags romantisk bild av skådespelaryrket och aktörerna inom branschen. Efter det har jag aktivt försöka utöka min kompetens och mina möjligheter att försörja mig på olika sätt”, berättar Ketonen.
Skådespelararbetet innebär för Ketonen en möjlighet att anta intressanta utmaningar. Även om arbetet kan vara stressigt, är det mycket belönande att klara av utmaningarna.
Inom den skapande branschen pratar man ofta om hur utkomsten består av flera små bäckar. ”Det här stämmer precis för mig. Jag tror att jag har 20–40 uppdragsgivare per år. En del är desamma från år till år, medan man med andra arbetar endast en gång”, bedömer Ketonen. Han anser att det är viktigt att skapa ett nätverk av samarbetspartner.
Kopiostos ersättningar utgör också ett bidrag till utkomsten. ”Det är en trevlig tanke att jag får min del av den kaka som jag har varit med om att baka”, konstaterar Ketonen. ”Naturligtvis ska även skådespelare ha rätt att behålla upphovsrätten till sitt eget arbete, i synnerhet som skådespelaren, om någon, utför sitt arbete genom sig själv, genom sin mänsklighet.”
”Förhoppningsvis kommer upphovsrättsorganisationerna att finnas kvar och upphovsmännen att se den långsiktiga nyttan som de ger”, funderar Ketonen. ”Enskilda upphovsmän har svårt att övervaka sina intressen på arbetsmarknaden utan organisationernas stöd.”
På hösten reser Ketonen till Litauen för att spela in en ny komedifilm, som vi i sinom tid troligtvis kommer att få se på de inhemska filmdukarna. ”Mer om det senare”.
Text: Iina Saarinen
Bild: Riitta Supperi