På uppdrag av kampanjen överläts uppropet av bildkonstnär Hannaleena Heiska, filmregissör Virpi Suutari, musikskapare Eicca Toppinen, ordförande för Tekijänoikeusakatemia Anne Salomaa och intressebevakningschefen för projektet Lyhty (det kreativa arbetets aktörer och företagare) Lauri Kaira.
”Vår kampanj åberopar att de kreativa branscherna äntligen ska få den uppskattning de förtjänar som en av Finlands mest hållbara källor till välbefinnande – nu och i framtiden. I praktiken innebär detta att branscherna ska beaktas jämlikt i förhållande till andra näringar. Vi söker jämlikhet både i de olika investeringsinstrumenten och också i stödstrukturerna för framtida kriser och undantagssituationer. Coronaåtstramningen får aldrig upprepas”, säger Anne Salomaa, ordförande för Tekijänoikeusakatemia, som organiserade kampanjen.
”De kreativa branscherna är mer betydande när det gäller både sysselsättning och BNP än många traditionella industrier”, säger Lauri Kaira från Lyhty-projektet. ”De är helt klart en större sysselsättare än t.ex. kemisk industri, skogsindustri eller el- och elektronikindustrin. De kreativa branschernas andel av BNP är högre än till exempel pappersindustrin, hotell- och restaurangbranschen, jordbruket eller textilindustrin.”
Ministern bjuder in branschen att diskutera om framtiden
”Den här kampanjen lyfter fram de kreativa branschernas betydelse för Finlands välbefinnande. Stöd som kostnadsstöd och evenemangsgarantier är avsedda att lindra branschens svåra situation under coronatiden”, konstaterar näringsminister Mika Lintilä.
”Det är viktigt att dra lärdom och också att se framåt. För att kunna ta bättre hänsyn till de kreativa branscherna i framtiden, både under kriser och vid normala tider, är det bra att öka dialogen mellan staten och branschen.”
”Jag bjuder in representanter för den kreativa branschen till arbetsgruppen för att diskutera främjandet av de kreativa branschernas näringslivsverksamhet och export. Det är nödvändigt att beakta branschens framtid bland annat ur perspektiven för landets varumärke, utveckling av entreprenörskap, finansiering och stöd samt krisberedskap”, fortsätter ministern.
”Vi tackar ministern för den här förklaringen och viljan att lyfta de kreativa branscherna till en jämlik ställning. Det är viktigt att arbetsgruppen snart kommer igång och tar konkreta steg för att förverkliga branschens potential i hela Finland”, säger Anne Salomaa från Tekijänoikeusakatemia.
De som har undertecknat uppropet i kampanjen är upphovsmän inom kreativt arbete från alla kulturområden. Det finns ett imponerande antal välkända ansikten bland undertecknarna. Du kan bekanta dig med uppropet och undertecknarna i bilagan nedan.
Förfrågningar och begäran om intervju:
Sari Siikasalmi, sari.siikasalmi(at)kreab.com, 050 352 1073
Kampanjen anordnas av Tekijänoikeusakatemia ry, dit bl.a. Teosto, Kopiosto, Gramex, Kuvasto och Sanasto hör. Kreab och Helsinki 14 ansvarar för den praktiska planeringen och genomförandet.