Kopiosto arbetar för att ansvarsfull användning av publikationer och audiovisuella verk som skyddas av upphovsrätten ska vara enkel och att yrkesverksamma inom den kreativa branschen får erforderlig ersättning då deras verk används.
Ibland upplevs ©-tecknet tråkigt och begränsande, men nu granskas det modigt i Kopiostos nya logotyp ur en ny synvinkel. Bakgrunden till Kopiostos logotyp utgörs av upphovsrättstecknet, som har vridits 90 grader åt vänster. När upphovsrättstecknet vrids, blir det till ett leende.
”Kärnan i Kopiosto syns nu också i vårt utseende. Vår nya logotyp berättar om vårt kärnbudskap – det att värnandet om upphovsrätten leder till nöjda yrkesverksamma inom branschen och användare av verken”, berättar Kopiostos verkställande direktör Valtteri Niiranen.
Rött i arv från det gamla utseendet, upphovsrättsinnehavare på bilden
Utöver den nya, kraftfulla logotypen tar Kopiosto i samband med uppdateringen av utseendet i bruk en bredare färgpalett än tidigare. Rött går i arv från det gamla utseendet, men tonen på färgen är mjukare. Dessutom innehåller färgskalan klarblått, mörkt blålila, fräscht gult och milt ljusblått. Färgvärlden syns bland annat i Kopiostos mönster, där resultaten av den kreativa branschen bildligt talat växer tack vare ©-tecknets och formspråket för Kopiostos nya utseende. Teckensnitten som används är moderna Roboto och uttrycksfulla Eczar.
På fotografierna lyfter Kopiosto fram yrkesverksamma inom den kreativa branschen som de företräder, såsom författare, förläggare, illustratörer, grafiker, översättare, skådespelare, regissörer och journalister. I citaten förknippade med fotografierna lyfts upphovsrättsinnehavares, utövande artisters och förläggares syn på den kreativa branschen, upphovsrätten och Kopiosto fram.
Det nya utseendet har designats av Jenni Kuokka från Hahmo Design. ”Jag är glad att Kopiosto vågade välja en så här enkel och djärv logotyp. Logotypens styrka ligger i just dess enkelhet”, säger Kuokka.