Vem är du?
Ilmo: Ilmo Laevuo, verkställande direktör för Gramex.
Katri: Jag är Grafias verksamhetsledare Katri Soramäki.
Vilken bakgrund har du?
Ilmo: Jag har studerat juridik och efter det jobbat i 10 år vid Taiteilijoiden Lakiasiaintoimisto. Därefter verkade jag i 15 år som verkställande direktör vid ett produktionsbolag och som ansvarig producent med fiktiva verk på tv. Jag har haft olika förtroendeuppdrag bland annat i styrelser för stiftelser, branschorganisationer och upphovsrättsorganisationer. I samband med detta har jag också suttit i upphovsrättsrådet och i styrelsen för Upphovsrättens informations- och övervakningscentral. Den vägen ledde mig till ordförande för Gramex styrelse och vidare till verkställande direktör för Gramex. Till det uppdraget har också hört ordförandeskapet för Luovan työn tekijät och yrittäjät (Lyhty) de senaste tre åren. Fokusområdena i mitt arbete har varit att utveckla samarbetet, effektivisera processerna och att förena det affärsekonomiska och ideologiska tänkandet.
Katri: Jag är ekonomie magister till utbildningen. I Grafia är min uppgift att främja kunskapen inom och kännedomen om den visuella kommunikationsplaneringsbranschen och att övervaka våra medlemmars professionella, juridiska och ekonomiska intressen. Före det jobbade jag länge vid Kopiosto. Där ansvarade jag för forskningen på kopieringssidan och för licensieringen.
Vilken ställning tror du att upphovsrätten kommer att ha i framtiden?
Ilmo: Upphovsrätten har politiserats och blivit en tvistefråga i det kommersiella utbytet. Detta kommer knappast att förändras, men avancerade, invecklade samhällen behöver en fungerande och rättvis reglering av upphovsrätten. Upphovsrätten har en stor betydelse för samhällena och samverkan mellan dem. Detta verkar man förstå allt bättre. När dessa frågor dryftas och när nya områden öppnas upp är nyckelfrågan om rättsinnehavarna kan förena sina krafter och på det sättet bli större än summan av alla delar.
Katri: Upphovsrätten har en central roll vid handel i den digitala världen. Det är viktigt för rättsinnehavaren att identifiera vilka rättigheter man är villig att sälja och till vilket pris.
Hur har den exceptionella tiden under de senaste två åren synats i ditt arbete? Och bland de rättsinnehavare du företräder?
Ilmo: För våra rättsinnehavare har coronatiden varit en historiskt sett usel tid i och med att uppträdandena har upphört. Förutom att tänka på grundläggande frågor om utkomsten har man också tvingats att begrunda branschvalet. Situationen har förvärrats av känslan av bristande uppskattning och förståelse från samhällets sida. Den tid som gått till mitt eget jobb och all distanspraxis har lett till svårigheter att bedriva innovationsbaserat arbete.
Katri: Arbetsmängden har ökat hela tiden. Vi har bland annat utrett undantagstillståndets konsekvenser för medlemmarna och branschen, utlyst extra understödsomgångar och lärt oss att ordna virtuella evenemang och utbildningar. Enligt vår branschundersökning har coronan allt tydligare delat in rättsinnehavarna i vinnare och förlorare. För många normaliserades arbetsläget rätt snabbt efter det totala avbrottet i början. För dem som redan hade en svagare situation har det inte gått lika bra.
Får du upphovsrättsersättningar?
Ilmo: Nej.
Katri: Nej, det får jag inte.
Dina hobbyer?
Ilmo: Vildmarksutfärder, med skidor, kanot och till fots. Stugsysslor.
Katri: För närvarande är trädgårdsarbete min främsta hobby. Under vintern läser jag trädgårdsböcker och ser på alla möjliga trädgårdsprogram på Arenan och SVT Play (tack till tvångssvenskan!). Från våren till hösten tillbringar jag fritiden med att gräva i den egna trädgården och beundra allt som växer.
Vilken kulturupplevelse har berört dig särskilt starkt på sistone och varför?
Ilmo: Att vara bland människor och att njuta av växelverkan mellan artister och publiken eller att uppleva en tredimensionell koppling till ett verk är erfarenheter som har lyst med sin frånvaro av förekommen anledning. Tack vare de moderna metoderna för innehållsdelning kan man ändå uppleva och njuta av allt möjligt hemma på soffan. Den senaste tiden har jag särskilt upptäckt det rikliga kulturutbudet på Yle Arenan. Där har jag bland annat sett serien Iskelmä Suomi, som på ett fint sätt belyser hur schlagermusiken återspeglar och påverkar samhällsutvecklingen. Andra glädjande upplevelser på sistone har varit dokumentärfilmen som berättar om hur Sinuhe Egyptiern blev till och Meeri Koutaniemis diskussioner med finländska bildkonstnärer, där man bland annat begrundar varför konstnärerna skapar sin konst.
Katri: Till all lycka har man kunnat besöka museer också under coronatiden. På Esbo moderna konstmuseum EMMAs utställning berördes jag nyligen av Konrad Mägis speciella användning av färger, i synnerhet av landskapen med otroligt vackra, rosaskimrande himlar.
Motto/ordspråk/livsvisdom du lever efter?
Ilmo: Från ord till handling och framåt med tillräckligt korta steg. Riktningen är viktigare än att nå målet.
Katri: Den enda som aldrig gör fel, är den som aldrig gör något. Det är bättre att försöka och misslyckas än att låta bli att testa något nytt.
Intervju: Ria Korkiakangas
Foto av Ilmo Laevuo: Matti Matikainen
Foto av Katri Soramäki: Paavo Lehtonen