I samband med den partiella revideringen av upphovsrättslagen 2023 gjordes flera tillägg och ändringar i lagen som på bredare basis än tidigare möjliggör användning av olika typer av innehåll i undervisningen.
I början av samma år utvidgades användningstillstånden för läroanstalterna: Antalet sidor som Kopiostos kopieringslicens tillåter att kopieras ökade och tillståndet utsträcker sig även till webbtidningar som ligger bakom en betalningsmur. I användningstillståndet för tv-program infördes nya kanaler samt streamingtjänster och filmlicensen utvidgades till att omfatta inhemska filmer.
Utbildningsstyrelsen och Kopiosto utredde våren 2024 lärarnas erfarenheter av och kunskaper om upphovsrätten, användningstillstånden för undervisning samt den nya bestämmelsen om åskådliggörande av undervisningen i upphovsrättslagen. Enligt den uppdaterade upphovsrättslagen får utdrag ur ett verk användas för åskådliggörande av undervisningen, dvs. för stödjande, berikande eller komplettering av undervisningen, om det inte finns något tillstånd för användningen av verket.
Utredningen gjordes som webbenkät och intervju i samarbete med undervisnings- ja kulturministeriet.
Lagstiftningen och de uppdaterade användningstillstånden besvarar lärarnas behov bra
Utredningen visade att lärarna upplever att begränsningsbestämmelsen i upphovsrättslagen gällande undervisning samt de för undervisning tillgängliga användningstillstånden i huvudsak är fungerande. Tolkningen av lagen och användningstillstånden är förenad med vissa utmaningar, men detta beror enligt utredningen på att lärarna har bristfällig information om lagändringen, användningstillstånden och deras innehåll.
Lärarna upplevde att lagändringen som helhet har underlättat användningen av verk i undervisningen samt minskat de upphovsrättsliga utmaningarna i undervisningsarbetet, som framkom i utredningar genomförda 2015 och 2018. Lagändringen som gäller åskådliggörande av undervisning förstås i princip på det sätt som lagstiftaren avser.
Lagstiftningen och de uppdaterade användningstillstånden besvarar enligt utredningen tillsammans lärarnas behov bra att använda upphovsrättsligt skyddat material i undervisningen. Majoriteten av de utmaningar som lärarna stötte på har samband med användningssituationer som redan ingår i nuvarande användningstillstånd eller den nya bestämmelsen gällande åskådliggörande av undervisning.
Vanligen har inget avtalats om material som läraren själv gjort upp
Enligt utredningen har läroanstalterna mycket få gemensamt avtalade förfaranden för att göra upp och dela ut material som läraren själv upprättat för andra lärare eller läroanstalter. Upphovsrätt till självproducerat material avtalas inte heller i allmänhet med arbetsgivaren. Situationen är densamma på alla läroanstaltsstadier.
Utmaningar kring delning av material skapat av läraren själv förknippas till exempel med tillåtna sätt att använda undervisningsmaterial som skapats av kollegor, olovlig delning av material skapat av läraren samt frågan om upphovsrätt till material som skapats under anställning och arbetstid.
En annan upphovsrättslig utmaning som togs upp av flera respondenter var det faktum att lärare i princip inte får någon ersättning för att göra sitt material tillgängligt för andra lärare eller sin arbetsgivare. Respondenterna önskade att om arbetsgivaren förutsätter att materialet ska göras upp och delas ut, borde detta avtalas separat och en adekvat ersättning utbetalas.
Den upphovsrättsliga kommunikationen bör effektiviseras i framtiden
Respondenterna önskar att informationen om upphovsrätter och användningstillstånd effektiviseras särskilt vid sina egna läroanstalter.
Utredningen visade att informationsbristen om innehållet i både lagrummet och användningstillstånden är den största utmaningen hos lärarna. Därför bör informationen om upphovsrätt och tillgängliga användningstillstånd för undervisning effektiviseras ytterligare i samarbete med utbildningsanordnare, upphovsrättsorganisationer samt Utbildningsstyrelsen och undervisnings- och kulturministeriet.
Flera respondenter och de intervjuade företrädarna för utbildningsanordnarna lyfte fram en obligatorisk, regelbunden kurs i upphovsrätt för alla lärare och småbarnspedagoger.
Information om hur verk får användas i undervisningen (kopiraittila.fi/sv)
Upphovsrätt inom utbildning, raportten (pdf) Den finska rapporten innehåller en sammanfattning på svenska.
Utredningen genomfördes i två faser. Den första fasen genomfördes genom en webbenkät riktad till lärare och undervisande forskare. Enkäten var öppen 18.1–4.2.2024. Webbenkäten skickades till medlemmarna i OAJ, Professorsförbundet och Forskarförbundet samt till lärarmedlemmarna i Kopiostos forskningspanel. Länken till webbenkäten delades dessutom ut i nätverk för sociala medier inom undervisningsbranschen. Webbenkäten besvarades av totalt 677 personer.
I utredningens andra fas intervjuades lärare och representanter för utbildningsanordnare från olika utbildningsstadier under mars–april 2024. Totalt 24 personer deltog i intervjun. De som kallades till intervju valdes så att de i så stor utsträckning som möjligt representerade olika utbildningsstadier från småbarnspedagogik till högskolor, samlade arbetsår och geografiska områden.